Katalog przedmiotów - Inżynieria bezpieczeństwa
Semestr I
Semestr II
Semestr III
Semestr IV
Semestr V
Semestr VI
Semestr VII
Studia 3,5-letnie, kończące się uzyskaniem tytułu zawodowego inżyniera. Na studia zostaną przyjęci w ramach limitu miejsc kandydaci, którzy spełnili wszystkie wymagania rekrutacyjne i uzyskali największą liczbę punktów. Wspólna lista rankingowa utworzona będzie dla kandydatów z „nową” i „starą” maturą na podstawie wyników egzaminów z przedmiotów objętych zasadami rekrutacji.
Kształcenie w ramach interdyscyplinarnego kierunku studiów pozwala na uzyskanie gruntownej wiedzy ogólnej z zakresu nauk technicznych oraz wiedzy z obszaru nauk społecznych, w szczególności dotyczącą maszyn i urządzeń, bezpiecznego ich użytkowania, bezpieczeństwa obiektów technicznych, metodologii projektowania, budowy, eksploatacji, zabezpieczania i likwidacji układów funkcjonalnych i układów bezpieczeństwa obiektów technicznych, metodyk optymalizacji układów bezpieczeństwa obiektów technicznych oraz zapobiegania poważnym awariom przemysłowym.
Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy związanej z prowadzeniem technicznych prac projektowych, nadzorczych, kontrolnych, doradczych, administracyjnych, w różnych gałęziach gospodarki lub różnych szczeblach administracji, z zakresu zarządzania bezpieczeństwem.
Studia inżynierskie, zgodnie z obowiązującymi standardami nauczania, prowadzone są w zasobnie wyposażonych pracowniach i laboratoriach przez kompetentnych nauczycieli akademickich we współpracy z przedsiębiorstwami produkcyjnymi oraz instytucjami edukacyjnymi.
W ramach praktyk zawodowych oraz przygotowania prac dyplomowych, studenci mają możliwość uczestniczenia w prowadzonych badaniach naukowych także na rzecz gospodarki.
Studia na kierunku Inżynieria Bezpieczeństwa będą adresowane dla absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, takich jak technika i licea ogólnokształcące, którzy zdali egzamin maturalny. Szeroki zakres kształcenia technicznego na kierunku predestynuje w szczególny sposób osoby o takich zainteresowaniach.
Od kandydata na kierunek Inżynieria Bezpieczeństwa oczekuje się: ogólnych zainteresowań w zakresie techniki, głównie w zakresie budowy i eksploatacji maszyn, fizyki, chemii, biologii, ochrony środowiska.
Rekrutacja na kierunek Inżynieria Bezpieczeństwa zostanie przeprowadzona w oparciu o zasady przyjęte przez Radę Wydziału Mechanicznego. Klasyfikacje kandydatów na poszczególne formy studiów (stacjonarne i niestacjonarne) przeprowadza się na podstawie ocen na świadectwie dojrzałości.
R = 0,15 m1 + 0,15 m2 + 0,10 f1 + 0,10 f2+ 0,05 p1 + 0,05 p2+ 0,10 o1 + 0,10 o2+ 0,10 d1 + 0,10 d2
przy oznaczeniach:
m1 – punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym,
m2 – punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie rozszerzonym,
f1 – punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z fizyki na poziomie podstawowym,
f2 – punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z fizyki na poziomie rozszerzonym,
p1 – punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie podstawowym,
p2 – punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie rozszerzonym,
o1 – punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym,
o2- punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym,
d1 – punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu wybranego spośród: chemia, informatyka na poziomie podstawowym,
d2- punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu wybranego spośród: chemia, informatyka na poziomie rozszerzonym,
R = 0,15 m1 + 0,15 m2 + 0,10 f1 + 0,10 f2+ 0,05 p1 + 0,05 p2+ 0,10 o1 + 0,10 o2+ 0,10 d1 + 0,10 d2
przy oznaczeniach:
m1 – punkty za część ustną egzaminu dojrzałości z matematyki,
m2 – punkty za część pisemną egzaminu dojrzałości z matematyki,
f1 – punkty za część ustną egzaminu dojrzałości z fizyki,
f2 – punkty za część pisemną egzaminu dojrzałości z fizyki,
p1 – punkty za część ustną egzaminu dojrzałości z języka polskiego,
p2 – punkty za część pisemną egzaminu dojrzałości z języka polskiego,
o1- punkty za część ustną egzaminu dojrzałości z języka obcego nowożytnego,
o2- punkty za część pisemną egzaminu dojrzałości z języka obcego nowożytnego,
d1 – punkty za część ustną egzaminu dojrzałości z jednego przedmiotu wybranego spośród: chemia, informatyka,
d2 – punkty za część pisemną egzaminu dojrzałości z jednego przedmiotu wybranego spośród: chemia, informatyka,
Kierunek powstał na mocy Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 16 października 2009 roku w sprawie standardów kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów (Dz.U. 180, poz.1407)
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. 1997 nr 109 poz. 704 z późniejszymi zmianami: Dz.U. 2004 nr 246 poz. 2468 oraz Dz.U. 2005 nr 117 poz. 986) specjaliści ds. bezpieczeństwa i higieny pracy muszą posiadać wyższe wykształcenie w tym kierunku !!!
Kształcimy studentów w zakresie ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy od 1998 roku. Studenci zdobywali wiedzę i uprawnienia w tym zakresie podejmując naukę na specjalnościach Inżynieria Środowiska Pracy, Ergonomia w gospodarce oraz na kierunku studiów Ochrona Środowiska. Nieprzerwanie i z dużym powodzeniem prowadzimy studia podyplomowe Bezpieczeństwo i Higien Pracy, które w ostatnich latach cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem.
Proponujemy dwie specjalności kształcenia - do wyboru
|
|
|
W ramach Studiów BHP / BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY realizowane są między innymi przedmioty, w obszarze których student zdobywa następujące kompetencje:
Przedmiot |
Kompetencje w zakresie |
Ergonomia wyrobu i antropometria |
Umiejętności w zakresie pomiaru cech antropometrycznych i oceny cech jakościowych człowieka, rozwiązywania problemów dotyczących ergonomii koncepcyjnej i korekcyjnej w odniesieniu do wyrobów. W tym modelowania, projektowania i oceny ergonomicznej. |
Fizyczne i chemiczne środowisko pracy |
Umiejętność prowadzenia pomiarów i oceny oddziaływania czynników szkodliwych. Obsługa aparatury do oceny warunków pracy. Poznanie oddziaływania czynników szkodliwych środowiska pracy (hałas, drgania mechaniczne, zapylenie powietrza, promieniowanie, mikroklimat) na organizm człowieka. |
Elementy środowiska pracy |
Projektowanie urządzeń sygnalizacyjno-sterowniczych obiektu technicznego. Projektowanie i dobór elementów wyposażenia technicznego stanowiska pracy. Umiejętność prowadzenia oceny ergonomicznej maszyn, urządzeń, narzędzi, stanowisk pracy oraz przedmiotów codziennego użytku. |
Kształtowanie warunków pracy |
Stosowanie technicznych zabezpieczeń przed czynnikami szkodliwymi środowiska. Projektowanie zabezpieczeń przeciwhałasowych, ograniczanie ekspozycji na drgania mechaniczne, dobór i zastosowanie instalacji wentylacyjnych, instalacji wyciągowych pyłów i aerozoli, dobór środków ochrony indywidualnej, projektowanie oświetlenia elektrycznego pomieszczeń pracy. Ergonomiczne kształtowanie warunków pracy. |
Diagnostyka i komputerowe wspomaganie projektowania ergonomicznego |
Umiejętność stosowania technik komputerowych i oprogramowania w zakresie diagnozy i oceny ergonomicznej oraz komputerowego wspomagania projektowania ergonomicznego. |
Metodologia ergonomii i logistyka |
Umiejętności w zakresie definiowania problemu, celu badań ergonomicznych. Stosowania metod i rozwiązywania problemów na gruncie praktycznym (w warunkach przemysłowych) związanych m.in. z ergonomiczną diagnozą i oceną sposobu wykonywania pracy, aspektami psycho-społecznymi, zmęczeniem, stresem, warunkami pracy, obciążeniem posturalnym, transportem ręcznym. |
ABSOLWENT kierunku BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY zdobywa wiedzę umożliwiającą:
Bezpieczeństwo i Higiena Pracy
Specjalności:
Uniwersytet Zielonogórski
Wydział Mechaniczny